6 Leerlingenbegeleiding |Leerlingenbegeleiding en ondersteuning

Leerlingenbegeleiding en ondersteuning

Leerlingenbegeleiding 

Het bieden van een geborgen omgeving, waarin leerlingen zich cognitief en sociaal kunnen en willen ontwikkelen, betekent ook dat we jonge mensen begeleiden op hun route naar volwassenheid. Binnen onze school hebben diverse personen een rol in de leerlingenbegeleiding. Leerlingenbegeleiding in groepsverband is in handen van het team van de afdeling waar een leerling het onderwijs volgt. Dit team biedt zowel groepsgerichte als individuele begeleiding. De begeleiding is erop gericht dat leerlingen zich thuis voelen op school en vertrouwd worden met de gang van zaken. Daarnaast wordt er veel aandacht besteed aan studievaardigheden en studievoortgang, keuzebegeleiding en loopbaanoriëntatie en besteden we veel tijd aan de sociaalemotionele component. Voor deze begeleiding maken we gebruik van heel veel kennis in en buiten de school.

De mentor

De mentor speelt in de begeleiding van de leerlingen een centrale rol. Hij/zij is de contactpersoon tussen de leerlingen van een klas of groep en de afdelingsleiding. Daarnaast heeft hij/zij contact met collega-vakleraren, adviseert hij/zij de leerlingen en helpt hen zoveel mogelijk bij allerlei vraagstukken. De mentor is het eerste aanspreekpunt voor de ouders/verzorgers. 

Taken van de mentor zijn onder andere: het bieden van sociaalemotionele begeleiding, het bespreken van het studieverloop met de leerling, het coachen bij het maken van keuzes, het bijhouden van het leerlingvolgsysteem, het ondersteunen van loopbaanoriëntatie, het bespreken van leerlingen met leden van het team en het onderhouden van de contacten met de ouders/verzorgers over het leerproces. Dit alles is onderdeel van de basisondersteuning.

Vertrouwenspersonen

Leerlingen en ouders/verzorgers die zich onvoldoende veilig voelen, te maken krijgen met agressie, geweld, pesten en/of (seksuele) intimidatie kunnen terecht bij de vertrouwenspersonen:

  • Dhr. M. Reniers, te bereiken via mike.reniers@voveghel.nl 
  • Mevr. A. Janssen, te bereiken via anke.janssen@voveghel.nl 

Ondersteuningsteam Zwijsen

Op onze school is een ondersteuningsteam aanwezig, genaamd Ondersteuningsteam Zwijsen (ONZ), dat verantwoordelijk is voor de extra ondersteuning. Binnen dit team zijn medewerkers werkzaam vanuit verschillende disciplines, zoals de ondersteuningscoördinator, gedragswetenschapper, pedagoog en leerlingbegeleider. Daarnaast werkt ONZ nauw samen met diverse ketenpartners, zoals het samenwerkingsverband, de jeugdarts vanuit de GGD, een jeugdprofessional van het Basisteam Jeugd en Gezin, jongerenwerkers en de leerplichtambtenaar.

Op het moment dat een leerling zich aanmeldt op het Zwijsen College, wordt er zorgvuldig bekeken wat de ondersteuningsbehoeften van de leerling zijn. Hierbij worden de leerling, ouders/verzorgers en de “afleverende” school van herkomst betrokken. Er wordt vervolgens samen bekeken welke vorm van ondersteuning het beste aansluit op de ondersteuningsbehoeften. Ook wanneer er gedurende het lopende schooljaar naar voren komt dat er extra ondersteuning nodig is, wordt in gezamenlijk overleg besproken wat het best passend is.  


Het ondersteuningsteam werkt met de volgende ondersteuningsniveaus: 

  • Basisaanpak (basisondersteuning): alle leerlingen die deelnemen aan het reguliere onderwijs. De ondersteuning van de leerlingen is geïntegreerd in het onderwijsaanbod en vindt plaats in de klas. Hieronder valt de ondersteuning van de mentor, het pedagogisch handelen van het lerarenteam en het klassenmanagment. 
  • Basis+ trajecten (basisondersteuning): voor leerlingen die tijdelijk meer begeleiding nodig hebben voorafgaand aan, tijdens of na deelname aan het reguliere onderwijsproces. Leerlingen met een extra ondersteuningsbehoefte krijgen vanuit ONZ ondersteuning middels trainingen en/of groeps- en individuele begeleiding. Daarnaast kunnen zij gebruik maken van lokaal 2.02; de time-out voorziening binnen onze school.
  • Weer-terug-op-koerstrajecten (extra ondersteuning): in sommige gevallen is de basisondersteuning ontoereikend voor een succesvol vervolg van de schoolloopbaan van de leerling. Er is sprake van een intensieve ondersteuningsbehoefte, bijvoorbeeld op het gebied van leren, sociaalemotionele ontwikkeling en/of gedrag. Voor deze leerlingen is er meer structurele begeleiding beschikbaar. De ontwikkeling van de leerling wordt planmatig gevolgd met behulp van een ontwikkelingsperspectiefplan (OPP). Daarnaast wordt het lerarenteam versterkt in het pedagogisch handelen tijdens de les. 

De ondersteuningscoördinator bewaakt de continue lijn en samenhang in begeleiding en ondersteuning voor de leerlingen die extra ondersteuning en begeleiding nodig hebben. De ondersteuningscoördinator heeft de uitvoeringsregie en ziet toe op evaluatie en afsluiting van begeleidingstrajecten. 

De ondersteuningscoördinator is mevr. M. van Bennekom. Zij is tevens aandachtsfunctionaris als bedoeld in het Protocol Huiselijk geweld en kindermishandeling.

Het ondersteuningsteam wordt aangestuurd door de teamleider mevr. L. Bettonvil. Zij is tevens coördinator sociale veiligheid. 

In het  schoolondersteuningsprofiel staat verder beschreven welke interne ondersteuning het Zwijsen College biedt en wat er aan externe ondersteuning mogelijk is.


Samenwerkingsverband

Onze school maakt deel uit van Samenwerkingsverband Voortgezet Onderwijs 30.06 (SWV VO 30.06). In het kader van Passend Onderwijs heeft het samenwerkingsverband als doel en opdracht om in haar regio een dekkend ondersteuningsaanbod te organiseren, zodat alle leerlingen hun schoolloopbaan afsluiten met een diploma of, indien dit niet mogelijk blijkt, leerlingen voor te bereiden op een arbeidsplaats in de regio.

Om dit doel te kunnen verwezenlijken zijn er schoolondersteuners verbonden aan onze school. Zij hebben o.a. expertise op het gebied van gedrag en beleid t.a.v. inclusief onderwijs. Zij ondersteunen de school bij de uitvoering van passend onderwijs. Nadere informatie is te vinden op de website van het SWV VO: www.swvvo3006.nl.


 

Ouders/verzorgers kunnen met vragen over passend onderwijs of voor advies contact opnemen met ouder- en jeugdsteunpunt 30 06 (meer informatie: www.ouderjeugdsteunpunt3006.nl).

Terug naar de inhoudsopgave